Jeg har i alle år vært opptatt av at vi skal ta vare på gamle teknikker og tradisjoner innenfor håndarbeid. Da jeg begynte å lage mønster til lappeteknikk og quilting, brukte jeg mye «gamle» blokker som jeg hentet fra bøker, EQ-program, blader og magasiner. Jeg brukte dem i tepper så vel som i vesker. Ved å benytte stoffer og farger som er moderne i tiden, blir også disse gamle blokkene fornyet og gjort moderne. På den måten kan gamle teknikker og mønster benyttes i dagens interiør.

Original Mountain Mist Quilt, Snowbound, circa 1930, maker unknown.

Dette teppet fant jeg hos Quilting Company. Trykker du på lenken her, kommer du til historien om teppet og blokkene. Enkle klassiske blokker og teppe som er gjort moderne ved å bruke stoffer og farger som er moderne innenfor dagens interiør. Et nydelig teppe som gir meg lyst til å dra hjem og sy (er «klimaflykting» i Spania en måned til).

Om du tar en titt på mønstersidene mine, vil du finne en god del modeller hvor jeg har brukt gamle blokker. Den første blokken jeg startet med å sy var Variable Star. Den fant jeg i ei bok som jeg kjøpte på Striestua i Oslo. Den var full av blokker og beskrivelse av hvor blokkene kom fra osv.

Jeg sydde først løper og pute som jeg kalte «Hvit jul» og Turkis jul». Siden ble denne blokken også benyttet i Prinsesseteppe og Den lille Prinsen. Den ble også brukt i det første teppet som jeg sydde til myQuilt Magasin (01/2010). En liten utgave av den ble brukt i Vinterteppe. Ulike størrelser ble brukt i Prinsessens sengeteppe. I tillegg er den brukt i mange flere modeller og mønster fra meg.

Hvit jul
Turkis jul
Detalj fra Turkis jul. Broderte stjern, skyer og små engler med perler. Løperen er håndquiltet med Lenes Silketråd (2 tråder).
Prinsesseteppe
Den lille prinsen
Prinsessens sengeteppe
Vinterteppe
Stjerneteppe rosa
Stjerneteppe blått

Ønsker du å sy disse stjernene, skal jeg legge ut beskrivelse av hvordan du syr dem. Jeg legger også mål på blokker i flere ulike størrelser. Disse blir lagt ut for nedlasting senere i kveld eller i morgen ettermiddag/kveld.

Har du lyst til å sy Stjerneteppe (som sto i aller første myQuilt magasin (01/2010) kan du laste det ned her:

4 comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *