Denne duken ble sydd i 2006 og var ett av de første mønsterbeskrivelsene jeg laget.  Den er satt sammen av 2 ulike blokker som er veldig enkle å sy .   Jeg hadde fått tak i et nydelig, turkist stoff fra Moda som jeg valgte å bruke sammen med et dyprødt rosestoff fra Hoffmann.  Du kan selvfølgelig bytte ut det turkise med f.eks. et annet rødt stoff og få duken enda mere «juletete».

Vil du ha et ekstra raskt resultat, kan dy sy den ved hjelp av triangelpapir (2″ Half Square Triangles).  Disse kjøper jeg som ruller fra Quilteland.  Pass på at du kjøper «Half Square» og ikke «Quarter Square».  Om du kjøper de siste, vil ikke målene i mønsterbeskivelsen stemme.

Denne duken vil passe godt til alle ulike sesonger i året, avhengig av hvilke stoffer og farger du bruker.  Den er stilren og veldig rask å sy.  Du laster mønsteret ned gratis her.

 

Målene i mønsteret er opp gitt i inch – bl. a. 2 7/8″.  Trenger du hjelp for å finne ut hvor dun finner 7/8″ på linjalen din, last ned «Inchlinjalen» under Råd og Tips.

Bildet med duken tok jeg en vakker vinterdag mens jeg bodde i Mesnali.  Bildet er tatt på baksiden av huset som var omkranset av en «ekte» skigard.  Den var satt opp av en tidligere øverstkommanderende i forsvarte som hadde oppsetting av skigard som sin «ekstrajobb» etter at han var blitt pensjonist.

På fatet som er plassert på duken, ligger det en pinnekjøttmiddag.  Jeg hadde vært tidlig oppe den dagen for å koke pinnekjøttet lenge nok.  I ettertid har jeg ristet mye på hodet over det syke påfunnet.  Hvorfor i all verden måtte jeg koke kjøttet?  Det var jo bare å legge det ukokt på tallerkenen!  Ingen ville sett forskjellen!  Ingen ser vel i det hele tatt hva som er på tallerkenen:-).

Om du syr duken, legg gjerne ut bilde på FB-sida til Scandinavian Quilt Pattern.  Blir veldig glad om du gjør det:-)

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *